De lancering van het nieuwe album van dj Shadow is niet bepaald soepel verlopen. In de afgelopen maand is de tracklist van dit album al enigszins aangepast, dit vanwege dj Shadows problemen met de sample clearance op diverse tracks. Het album heeft daarom ook een uitgestelde releasedatum gekregen, maar komt nu dan toch in de winkels te liggen vanaf 27 september. De track Im excited is vanwege de clearance problemen dan ook (uit voorzorg) van het album gehaald. Erg lullig voor dj Shadows marketingapparaat, aangezien juist bij deze track een hele EP en single was bedacht om dit album te gaan promoten. Deze EP is dus uit de schappen gehaald, en de overige tracks op die EP zijn achteraan dit album geplakt.
Het meest dubieus in deze kwestie is misschien wel dj Shadow zelf. De man die groot is geworden door het samplen, maar is nu slachtoffer van het huidige auteursrechtenklimaat dat werkelijk helemaal nergens meer over gaat. Voor artiesten wordt het natuurlijk ook steeds minder werkbaar als elk melodielijntje geclaimed wordt als zijnde artistiek eigendom van een of andere collega. Saillant detail in deze is dat dj Shadow hier zelf net zo hard aan meewerkt, aangezien artiesten die dj Shadow samples willen gebruiken hier ook veelal geen toestemming voor krijgen. Een idiote situatie en daarnaast een dubieuze handeling van een man die juist faam heeft kunnen maken door het kosteloos samplen van alles wat los en vast zit.
Met het opgebouwde krediet zit het tussen mij en dj Shadow dus al niet helemaal snor. Meenemend dat The Outsider lang niet mee kan komen met het muzikale geweld op dj Shadows eerste twee platen en er verder niet al te veel rumoer is geweest rond nieuwe producties van de beste man, was ik vooraf aan het beluisteren licht sceptisch. Gelukkig blijkt dit album best een meevaller gezien zijn voorgeschiedenis.
Dit nieuwe album is natuurlijk geen Entroducing, waarbij er vaag wordt omgesprongen met beats en het geheel ondanks het experiment toch zeer toegankelijk klinkt. De laatste 10 jaar is dj Shadow juist meer richting rock en mainstream aan het hinten, zo ook op deze plaat. De basis van hiphop (dan wel triphop) blijft overeind, waarbij het vooral opvalt dat dj Shadow tegenwoordig veel meer werkt aan tracks met een kop en staart. Het album doet daarmee dan ook behoorlijk veel hinten naar de sound van UNKLE, waarmee hij de laatste tijd ook weer wat lijntjes heeft lopen.
Zelf zegt dj Shadow meer dan een jaar zeer hard gewerkt te hebben aan dit album, wat goed te horen is in de veelal sterke producties. Helaas is dat ook een beetje een manke van dit album, waarbij dj Shadows vermogen om hiphop te combineren met funk en soul nog maar sporadisch naar voren komt. Een van de fijnere tracks vind ik dan ook redeemed (wie is de zangeres?), waarin dj Shadow zijn oude sound goed weet te verweven met zijn huidige productiestijl. Al met al een zeer degelijk album, waarbij dj Shadow waarschijnlijk weer volop te horen zal krijgen dat het album niet zo goed is als Entroducing, maarja, dat is dan ook bijna onmogelijk.